[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) ::
جلد 9 شماره 2 و 32 صفحات 7-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش گروهی مهارت های ارتباطی در سازش یافتگی و همدلی دانش آموزان
لیلا یگانه شمامی ، مهناز خسرو جاوید، عباسعلی حسین خانزاده
کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان ، leylay.2013@yahoo.com
چکیده:   (4840 مشاهده)
مقدمه: کودکان برای مقابله با تنش‌های زندگی و حفظ سلامت روانی خود به مهارت‌هایی نیاز دارند. آموزش مهارت‌های ارتباطی بستر مناسبی برای آماده سازی کودکان برای غلبه بر تنش‌ها فراهم می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی در سازش یافتگی و همدلی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه‌آزمایشی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر رودبار در سال تحصیلی 93-1392 بود. در مرحله غربالگری و بر اساس کسب نمره لازم در دو پرسشنامه سازش یافتگی سینها و سینگ و پرسشنامه همدلی بریانت، از میان 126 دانش آموز، 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری داده ها نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی در سازش‌یافتگی کل دانش آموزان به طور معنا داری مؤثر است. در مورد مؤلفه‌های سازش‌یافتگی نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی بر مولفه‌های سازش یافتگی (اجتماعی، عاطفی وتحصیلی) تفاوت معناداری دارد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس داده‌ها نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی بر همدلی دانش‌آموزان به طور معناداری مؤثر است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه در برنامه آموزش مهارت های ارتباطی به کیفیت تعامل اجتماعی و هیجانی دانش آموزان با همسالان و محیط اطراف توجه می‌شود و فرصت بهره برداری از این مهارت‌ها در محیط‌های واقعی و عینی برای آن‌ها فراهم می گردد، لذا استفاده از این گونه برنامه‌ها در محیط‌های آموزشگاهی ضرورت دارد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های ارتباطی، سازش یافتگی، همدلی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 683 kb]   (2073 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم رفتاری
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yeganeh shamami L, khosrojavid M, hosein khanzadeh A A. The effectiveness of group communication skill training on the adjustment and empathy of students. Journal of Behavioral Sciences. 2015; 9 (2 and 32) :7-8
URL: http://jbs.ir/article-1-1774-fa.html
یگانه شمامی لیلا، خسرو جاوید مهناز، حسین خانزاده عباسعلی. تأثیر آموزش گروهی مهارت های ارتباطی در سازش یافتگی و همدلی دانش آموزان. مجله علوم رفتاری. 1394; 9 (2 و 32) :7-8

URL: http://jbs.ir/article-1-1774-fa.html

دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم رفتاری Journal of Behavioral Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.054 seconds with 774 queries by yektaweb 3443