[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) ::
جلد 9 شماره 2 و 32 صفحات 9-10 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی طرح‌واره درمانی گروهی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی
فرزاد قادری ، مهرداد کلانتری، حسینعلی مهرابی
کارشناسی ارشد ، farzadghaderi68@gmail.com
چکیده:   (5049 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و همراه با گروه کنترل و آزمایش به صورت پیش آزمون- پس آزمون بود. بدین منظور 20 نفر از دانشجویان پسر دارای نشانه‌های اضطراب اجتماعی دانشگاه اصفهان به شیوه هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی طی هشت جلسه تحت مداخله با رویکرد طرحواره درمانی گروهی قرار گرفت و گروه کنترل چنین مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان- فرم کوتاه (CERQ-SHORT FORM) بود. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که طرحواره درمانی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان را افراد گروه آزمایش به طور معناداری بهبود می‌بخشد. نتایج نشان داد که طرحواره درمانی بر ابعاد راهبردهای تنظیم شناختی هیجان شامل ملامت خویشتن، ملامت دیگران، ارزیابی مجدد مثبت، فاجعه‌سازی، نشخوارگری و تمرکز مجدد بر برنامه ریزی مؤثر است. نتیجه‌گیری: از طرحواره درمانی برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و درمان اختلال اضطراب اجتماعی و همچنین درمان بیماری‌هایی که تنظیم هیجان به عنوان یک متغیر میانجی نقشی اساسی در تداوم و پیدایش آن‌ها دارد، سود جست.
واژه‌های کلیدی: طرحواره درمانی، نظم‌جویی شناختی هیجان، اضطراب اجتماعی، دانشجویان
متن کامل [PDF 807 kb]   (2904 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم رفتاری
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaderi F. The effectiveness of group schema therapy on cognitive emotion regulation strategies in students with social anxiety disorder symptoms. Journal of Behavioral Sciences. 2015; 9 (2 and 32) :9-10
URL: http://jbs.ir/article-1-1716-fa.html
قادری فرزاد، کلانتری مهرداد، مهرابی حسینعلی. اثربخشی طرح‌واره درمانی گروهی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی. مجله علوم رفتاری. 1394; 9 (2 و 32) :9-10

URL: http://jbs.ir/article-1-1716-fa.html

دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم رفتاری Journal of Behavioral Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 776 queries by yektaweb 3479