[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) ::
جلد 9 شماره 2 و 32 صفحات 1-2 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی- اجتماعی بر مدیریت هیجانی و سلامت روان رانندگان
محسن شکوهی یکتا ، سعید اکبری زردخانه، فاطمه پوران
دانشيار دانشگاه تهران ، myekta@ut.ac.ir
چکیده:   (5131 مشاهده)
مقدمه: آمارهای گزارش‌شده در ایران حاکی از آن است که حوادث رانندگی پس از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین و در گروه سنی زیر 40 سال اولین علت مرگ‌ومیر محسوب می‌شود. بر اساس برخی از پژوهش‌ها، تصادفات بیشتر از وضعیت سلامت روانی، مشکلات رفتاری و نگرش رانندگان ناشی می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته آموزشی مهارت‌های روانی اجتماعی رانندگان و بررسی اثربخشی آن بر بهزیستی روانشناختی و مدیریت هیجانی آنان ازجمله اضطراب و پرخاشگری انجام‌شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک گروهی است. گروه نمونه به‌صورت در‌دسترس شامل 350 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران بود که به‌صورت تصادفی در 10 گروه تقسیم و آموزش‌های موردنظر را دریافت کردند. آزمودنی‌ها در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون به سیاهه احساس خصومت رادفورد – ویلیامز، سیاهه اضطراب حالت- صفت بزرگسالان و سلامت روانی (شامل بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی) پاسخ دادند. بسته آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی رانندگان در قالب 9 جلسه 80 دقیقه‌ای در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اجرا شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌های پژوهش از تحلیل‌های مجزای آزمون t وابسته و اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از داده‌های مقیاس احساس خصومت و مقوله اضطراب حالت نشان داد، میانگین‌های دو مرحله پیش‌آزمون و پس-آزمون تفاوت معناداری ندارند. نتایج حاصل از داده‌های مقیاس سلامت روانی (با دو خرده‌مقیاس) نشان داد، نیمرخ میانگین‌های دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون تفاوت معناداری دارد و اثربخشی مداخله بر مؤلفه درماندگی روان‌شناختی بیشتر از بهزیستی روانشناختی بوده است. نتیجه‌گیری: شرکت در این دوره آموزشی، به کاهش میانگین گروه در احساس خصومت، اضطراب حالت و درماندگی روان‌شناختی منجر شده است، اگرچه این تفاوت چندان چشمگیر نیست. شرکت در دوره آموزشی مهارت‌های روانی- اجتماعی باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش درماندگی روان‌شناختی شده است.
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارت‌های اجتماعی، راننده، سلامت روانی، بهزیستی روانشناختی، مدیریت هیجان
متن کامل [PDF 607 kb]   (2925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علوم رفتاری
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokoohi Yekta M, Akbari Zardkhaneh S, Pooran F. Effectiveness of psycho-social skill training packages for drivers on their emotional management and mental health. Journal of Behavioral Sciences. 2015; 9 (2 and 32) :1-2
URL: http://jbs.ir/article-1-1688-fa.html
شکوهی یکتا محسن، اکبری زردخانه سعید، پوران فاطمه. اثربخشی آموزش مهارت‌های روانی- اجتماعی بر مدیریت هیجانی و سلامت روان رانندگان. مجله علوم رفتاری. 1394; 9 (2 و 32) :1-2

URL: http://jbs.ir/article-1-1688-fa.html

دوره 9، شماره 2 و 32 - ( 4-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم رفتاری Journal of Behavioral Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 774 queries by yektaweb 3443